Wat betekent grafische vormgeving

Wat betekent grafische vormgeving

Wat betekent grafische vormgeving juist?

Grafische vormgeving is overal aanwezig.

Op alle producten vind je wel een detail terug dat door een grafische vormgever is ontworpen.

Denk maar aan een stickertje op het fruit of een mooi bedrijfslogo.

In het huidige digitaal tijdperk zijn visueel aantrekkelijke campagnes namelijk ontzettend belangrijk en we besteden hier (onbewust) steeds meer aandacht aan.

In dit artikel gaan we daarom dieper in op de term grafische vormgeving en vertellen we wat dit begrip juist inhoudt.

Wat betekent grafische vormgeving?

Grafische vormgeving kan je omschrijven als het visueel vormgeven van je ideeën in verschillende media.

Denk hierbij aan het ontwerpen van logo´s, het design van een website of huisstijlontwikkeling.

Grafische vormgeving is een combinatie van techniek en creativiteit.

Bepaalde concepten worden uitgewerkt tot visuele producten die voornamelijk gebruikt worden om een verhaal te vertellen, om naamsbekendheid te verkrijgen en/of om meer producten te verkopen.

Een grafische vormgever houdt zich zowel met woordmerken als met beeldmerken bezig.

Grafische ontwerpen vind je op traditioneel drukwerk en in alle interactieve multimedia terug.

Grafische vormgeving is dan ook een erg ruim begrip dat gaat van het uitwerken van bepaalde visies tot het produceren en verspreiden van de visuele producten.

Waarom is grafische vormgeving belangrijk voor je bedrijf?

In het huidige digitale tijdperk is grafische vormgeving belangrijker dan ooit.

Het visuele aspect bepaalt voor een groot deel het gezicht van je bedrijf en beïnvloedt je imago dan ook enorm.

Verder is de grafische vormgeving van je bedrijf van essentieel belang voor de zichtbaarheid en de herkenbaarheid van een onderneming.

Alle grafische ontwerpen zijn namelijk het resultaat van een strategie waarbij het doel en de doelgroep van een bedrijf uitvoerig bekeken wordt.

Grafische ontwerpen zijn hét middel om potentiële klanten te overtuigen om voor jouw producten te kiezen.

Een mooi design met de juiste kleuren en een aangepast lettertype onderscheidt zich eenvoudig van de concurrentie en trekt de aandacht van de gewenste doelgroep meteen.

Voorbeelden van grafische vormgeving

  • Het ontwerpen en vormgeven van een bedrijfslogo
  • De ontwikkeling van een flyer of folder
  • Het schrijven en opmaken van een advertentie
  • Het design van een website of webshop
  • Het creëren van een volledige huisstijl (woordmerk, beeldmerk, typografie en kleuren)

Wat is huisstijlontwikkeling juist

Eén van de belangrijkste onderdelen van de grafische vormgeving is het creëren van een huisstijl.

De huisstijl geeft de identiteit van je bedrijf weer.

De verschillende visuele elementen van de onderneming moeten aangeven waar je bedrijf voor staat, wat je visie is en waaruit de kern van je onderneming bestaat.

De huisstijl wordt wel eens verward met een logo. De huisstijl gaat echter veel verder dan dat.

Het omvat elementen gaande van flyers tot reclamefolders en visitekaartjes.

Op deze manier wordt er een eenduidige en professionele uitstraling ontworpen, waardoor de herkenbaarheid toeneemt.

De klanten zien meteen om welk bedrijf het gaat en wat de waarden van de onderneming zijn.

Dit versterkt het imago van het bedrijf aanzienlijk en geeft een uitstekende eerste indruk aan potentiële klanten.

Wat zijn de eigenschappen van een goede grafische vormgever?

Een goede grafische vormgever toont initiatief, is creatief en beschikt over voldoende doorzettingsvermogen.

Eerst en vooral moet een grafische vormgever risico´s durven nemen.

Om een bepaald idee in een visueel concept om te zetten, moet je out of the box durven te denken.

Een creatieve geest is hierbij onmisbaar.

Je moet voor een uniek en eenvoudig ontwerp zorgen dat de mensen overal meteen herkennen.

Ten slotte is doorzettingsvermogen ook van essentieel belang.

Tijdens het ontwerpen van een bepaald product moet je verschillende schetsen uittekenen om tot een uitzonderlijke creatie te komen.

Dit proces neemt heel wat tijd in beslag en zal je geduld zeker en vast op de proef stellen.

Zoek je een freelance grafisch ontwerper?

Contacteer mij dan vrijblijvend. Ik beantwoord met plezier al je vragen.

Mijn werkwijze?

  1. We bespreken je wensen via mail, telefoon of tijdens een video meeting. Je krijgt vervolgens een prijsofferte op maat.
  2. Zodra je mijn prijsvoorstel bevestigd, ga ik aan het werk voor jou binnen de afgesproken termijn.

Voor wie werk ik?

Omdat ik 3-talig ben (Nederlands, Frans en Engels) en ik steeds vanop afstand werk, werk ik voor zakelijke klanten in BelgiëNederland en Luxemburg.