Logo ontwerper

logo ontwerper, logo ontwerp, logo maken
Logo ontwerper

Logo laten ontwerpen? →  Logo ontwerper Mona (MDesignStudio)

Logo laten ontwerpen? Dan heb je een goede logo ontwerper nodig!

Logo designer Mona van MDesignStudio helpt je graag verder! Lees hier alles over logo design!

Een logo ontwerper helpt je om te laten zien wie je bent en wat je doet.

Zo zorgt de logo ontwerper voor de juiste uitstraling, een pakkend design en een uniek logo dat voortaan het boegbeeld van je bedrijf wordt.

Maar wat doet een freelance logo ontwerper precies? Hoe gaat het proces in zijn werk, waar moet een goed logo aan voldoen en welke fouten zou een logo ontwerper nooit mogen maken?

Vanaf het eerste moment een blijvende indruk maken op nieuwe klanten?

Dat doe je met een goed logo.

Contacteer mij vrijblijvend voor een gratis offerte.

Ontdek hier alles wat je moet weten over een logo ontwerper, van de verschillende soorten logo’s tot het kostenplaatje.

Inhoud artikel (leestijd +- 10 min)
2) Logo ontwerper

Hoe gaat een logo ontwerper te werk?

Een logo ontwerper kan niet spontaan het perfecte logo voor je onderneming ontwerpen.

Daar heeft hij eerst nog wat extra informatie voor nodig.

Het proces van een logo ontwerper is onder te verdelen in vijf stappen. Tijdens iedere stap probeert hij de klant beter te leren kennen, maar kan de klant ook kleine aanpassingen en wensen doorgeven.

Aan het eind van de vijfde stap ligt er een prachtig logo op tafel dat precies de identiteit van het bedrijf tot leven brengt.

Logo ontwerper
Logo laten ontwerpen

Stap 1: de identiteit ontdekken

Tijdens een eerste gesprek probeert de logo designer de identiteit van het bedrijf te leren kennen.

Wat biedt het bedrijf aan? Wie is de doelgroep? Wat zijn de kernwaarden en welke boodschap wil het bedrijf overdragen?

Stap 2: concurrentie analyseren

Een goed logo ontwerp onderscheidt je van concurrenten.

Daarom onderzoekt de logo designer ook de logo’s van directe concurrenten, inclusief de plus- en minpunten.

Dit biedt inspiratie voor een ijzersterk logo dat opvalt.

Stap 3: welk type logo wordt het?

Logo maken voor bedrijf?

Bedrijfslogo’s komen in allerlei soorten en maten.

Als klant is het goed om een idee te hebben van wat je wilt. Een klein typografisch logo? Een monogram? Of juist een symbool dat jouw bedrijf goed representeert?

Een logo designer kan je hierin ook adviseren.

Stap 4: het lettertype uitkiezen

Lettertypes hebben ontzettend veel invloed op de uitstraling van logo’s.

Een handgeschreven lettertype staat voor ambachtelijkheid en luxe, terwijl een schreefloos lettertype strak en modern is.

De logo designer speelt met verschillende lettertypes die zowel het logo ontwerp als je bedrijf complementeren.

Stap 5: de juiste kleuren

We koppelen kleuren sterk aan emoties.

Waar rood spannend en krachtig is, is roze juist zacht en vrouwelijk. Geel zorgt voor een opgewekte uitstraling, terwijl bruin in verband wordt gebracht met de natuur.

De freelance logo maker denkt dus ook na over het juiste kleurenpalet, altijd in samenspraak met de klant.

Heb je vragen? Ik help je graag verder.

Welke fouten moet een logo maker vermijden?

Een logo maken voor een bedrijf is een grote verantwoordelijkheid.

Een goede freelance logo designer zou in staat moeten zijn om een logo te maken dat aan al je eisen voldoet, maar moet ook een logo bouwen zonder een van deze fouten te maken:

  • Een betekenisloos logo: logo’s zouden je iets moeten vertellen over het bedrijf, van de diensten of producten die het aanbiedt tot de kernwaarden van de ondernemer.
  • Een vergetelijk logo: het doel van een logo is om op te vallen en onthouden te worden. Te simpele logo’s worden al gauw vergeten.
  • Een te simpel logo: een computer als logo voor een computerspeciaalzaak? Het ligt voor de hand, maar is daardoor ook saai en niet opvallend genoeg.
  • Een logo dat lijkt op een ander logo: een goed logo zou nooit verward moeten kunnen worden met dat van een concurrent.
  • Een te complex logo: vermijd te veel details, een te ingewikkeld verhaal of een slogan die niemand snapt.
  • Een tegenstrijdig logo: het logo moet aansluiten op de identiteit van het bedrijf en niet iets tegenstrijdigs uitdragen.

Logo ontwerpen kostprijs

Wat kost een logo laten ontwerpen?

Een logo designer doorloopt heel wat stappen voordat het perfecte logo ontwerp er is.

Daarom ligt bij een logo ontwerpen de kostprijs vaak wat hoger, vooral wanneer je een ervaren professional inschakelt.

Houd rekening met een uurtarief van € 50,-.

Een mooi logo maken neemt 6 tot 8 uur in beslag. Daarom is een logo ontwerpen voor een kostprijs van €300 à €400,- niet vreemd.

Wil je een zeer luxe logo ontwerpen met zowel een prachtig symbool als een mooi opgemaakte slogan? Dan kan de kostprijs nog wat hoger liggen.

Graag een offerte op maat? Contacteer mij vrijblijvend.

Een logo maken: hoe doe je dat?

Vind je de logo ontwerpen kostprijs te hoog of ben je gewoon geïnteresseerd in het proces van een professioneel logo maken?

Dit zijn de belangrijkste zaken om in de gaten te houden.

Welke soorten logo’s zijn er?

Begin je met een logo bouwen, dan is het goed om na te denken over de basis van het logo design. Een logo ontwerp kan op verschillende elementen gebaseerd zijn. Dit zijn de belangrijkste soorten logo’s:

  • Een typografisch logo: wil je een mooi logo maken met alleen je bedrijfsnaam en geen opsmuk met symbolen of afbeeldingen? Dan is een typografisch logo wat je zoekt.
  • Een monogram logo: een logo maken met letters wordt ook wel een monogram genoemd. Je gebruikt in het oog springende letters en eventueel een gekleurde achtergrond om een artistiek logo ontwerp te maken.
  • Een logo met symbool: bij een symbool gebruikt een logo maker geen letters, maar alleen een simpel beeld.
  • Een mascotte: sommige bedrijven laten een bedrijfslogo maken met een herkenbaar karakter erin. Dit karakter is het gezicht van het bedrijf en dus ook het logo.
  • Een combinatie: een professioneel logo maken doe je ook door verschillende elementen met elkaar te combineren. Misschien wil je een logo met je initialen ontwerpen, maar daar ook een symbool aan toevoegen. Dit kan allemaal, zolang het logo niet te druk wordt.

Een logo met of zonder slogan?

Een logo samenstellen houdt niet op bij het vinden van een mooi beeld.

Eigenlijk kan een logo niet zonder een bijbehorende slogan of tagline. Dit is een korte, pakkende zin die de kern van je bedrijf weergeeft.

De combinatie van het logo design en de tagline zorgt ervoor dat nieuwe klanten direct weten waar je voor staat en wat ze van je kunnen verwachten.

Je hoeft ze bovendien niet altijd samen te gebruiken.

Op briefpapier is alleen je logo voldoende, terwijl je de slogan wel weer toevoegt aan het logo op je website.

Wil je een logo maken van een foto?

Dat heeft meestal niet de voorkeur. Foto’s zijn gedetailleerd en komen daardoor niet goed tot hun recht in een klein formaat.

Wel kun je een logo maken met eigen afbeelding door de foto als inspiratiebron te gebruiken.

Neem alleen de lijnen van de afbeelding die je wilt gebruiken en creëer een minimalistisch beeld dat simpel en toch effectief is.

Zo kun je zelf een bedrijfslogo maken zonder op basis van een foto.

Logo ontwerper
Professioneel logo maken

Een luxe logo ontwerpen met het ideale formaat?

Er bestaat niet zoiets als de perfecte afmeting van een logo.

Voor een visitekaartje heb je weer een ander formaat nodig dan voor een groot logo voorop een brochure.

Wil je een logo maken dat altijd toepasbaar is en nooit kwaliteit verliest? Dan moet je een EPS logo maken. Dat doe je door je logo vectorieel te maken.

Het bestand kan dan oneindig vergroot en verkleind worden, zonder korrelig of wazig te worden.

Ga je een logo maken met Photoshop? Dan kun je makkelijk het logo bewerken om er een vectorafbeelding van te maken.

Al raden we toch eerder aan om een logo in Illustrator te maken.

Kan ik zelf een logo maken?

Je weet nu waar je op moet letten, maar kun je ook zelf een logo bouwen?

Dit is een uitkomst wanneer je niet veel wilt betalen voor een logo ontwerp of liever niet wacht op een freelance logo designer.

Houd er wel rekening mee dat een logo aanmaken wat (technische) kennis vereist.

Een logo design moet sprekend zijn, maar een logo opmaken vergt ook wat kennis over designprogramma’s.

Daarom heeft het de voorkeur wanneer er naar een logo ontwerper gezocht wordt, maar we vertellen je ook hoe je zelf een bedrijfslogo kunt maken.

Een logo ontwerpen met een programma

Een logo design maken zonder veel technische kennis?

Er zijn verschillende tools waarmee je online een logo kunt ontwerpen.

Een online logomaker werkt vaak met standaard symbolen en templates, die je naar eigen wens kunt aanpassen.

Het voordeel van een logo maken met een online logomaker is dat je weinig creatieve en technische kennis hoeft te hebben.

Er hangen ook nadelen aan een gratis logo maken.

Zo is het logo design vaak simpel, niet origineel en niet op maat gemaakt. Je wordt altijd beperkt door de mogelijkheden van de online logomaker, terwijl een echte freelance logo designer je veel opties biedt en je verschillende variaties van je logo kan aanbieden (met of zonder achtergrond, in pdf, jpeg, webp, ico, EPS, …).

Logo ontwerper
Bedrijfslogo maken met Illustrator

Een logo maken met Illustrator of Photoshop

Zelf een logo bouwen doe je dus het beste in programma’s die je veel creatieve opties bieden.

Zo kun je een online logo ontwerpen in Canva of een professioneel logo maken met Illustrator.

Er zijn online talloze tutorials en templates te vinden die je helpen om een logo te maken.

Wel moet je vooraf een duidelijk idee hebben over het logo ontwerp.

Bedrijfslogo’s zijn erg persoonlijk en moeten echt bij je onderneming passen, dus hoe kun je een logo maken dat precies laat zien wie je bent?

Wanneer je vol zit met ideeën en je een professioneel logo wenst, kun je een Illustrator logo maken dat aan alle kwaliteitseisen voldoet.

Heb je niet de juiste kennis of creatieve ideeën op zak? Of zegt een logo vectorieel maken je weinig?

Dan is het beter wanneer er naar een logo ontwerper gezocht wordt, want een professional weet zeker hoe hij bedrijfslogo’s moet maken.

Aarzel zeker niet om mij vrijblijvend te contacteren. Naast logo ontwerper ben ik ook grafisch ontwerper en kan je door mij je zakelijke PowerPoint presentatie laten maken.

Een logo en huisstijl ontwerpen

Wil je een professioneel logo laten ontwerpen? Vergeet dan niet om ook aan de huisstijl van je bedrijf te denken.

Bedrijfslogo’s en het huisstijl ontwerp gaan namelijk hand in hand.

Wat houdt een huisstijl ontwerpen precies in en waarom is het werk van een speciale huisstijl ontwerper eigenlijk belangrijk?

Je vindt hier de antwoorden over een logo en huisstijl ontwerpen.

Wat is een huisstijl?

Je huisstijl is de manier waarop je bedrijf zichzelf presenteert.

Die presentatie bestaat weer uit verschillende onderdelen.

Een mooi logo maken is belangrijk wanneer je een huisstijl gaat ontwerpen, maar je moet ook nadenken over kleurgebruik, lettertypes, afbeeldingen en zelfs taalgebruik.

Al deze elementen zorgen samen voor een uniforme huisstijl die je als bedrijf altijd en overal zou moeten gebruiken in presentaties of op briefpapier, visitekaartjes, offertes, facturen, enveloppen, website, e-mails, bedrijfskleding, etctera.

Een huisstijl ontwerper zorgt ervoor dat al deze onderdelen op elkaar zijn afgestemd en duidelijk worden vastgelegd.

Zo hoef je nooit te twijfelen hoe je een flyer, social media post of brief hoeft vorm te geven.

Waarom is een huisstijl ontwerp belangrijk?

Een logo ontwerp zorgt ervoor dat je bedrijf direct herkenbaar is, maar de unieke huisstijl van je bedrijf draagt daar ook aan bij.

Zo herken je sommige bedrijven al direct aan bepaalde kleuren of een specifiek lettertype.

Het is dus belangrijk om een ervaren huisstijl ontwerper in te schakelen.

Deze expert in huisstijl ontwerpen weet hoe kleuren, vormen en letters samen een identiteit creëren.

Dankzij deze kennis lukt het om een stijl samen te stellen die perfect aansluit op jouw bedrijf.

Vervolgens ben je makkelijk herkenbaar en word je ook beter onthouden door nieuwe en bestaande klanten.

Het is belangrijk om consequent te zijn wanneer je een op maat gemaakte stijl en logo design hebt gecreëerd, maar soms is verandering ook goed.

Misschien wil je een nieuw logo laten ontwerpen dat beter aansluit op het veranderde aanbod van je onderneming of is het logo design wat uit de mode geraakt.

Het is dan belangrijk dat er niet alleen naar een logo ontwerper gezocht wordt die voor een logo ontwerp kan zorgen, maar die ook oog heeft voor de huisstijl.

Je kunt namelijk wel een gloednieuw luxe logo ontwerpen, maar als de stijl van je bedrijf daar niet op aansluit, zal het logo minder impact hebben.

Logo ontwerper
Logo ontwerper gezocht?

FAQ & aanverwante artikelen over de vormgeving van een logo en huisstijl

Voor je de kleur van je logo uitkiest, moet je je doelgroep duidelijk bepalen. Een doelgroep die voornamelijk uit ouderen en gepensioneerden bestaat, reageert namelijk anders op het logo dan een groep enthousiaste jongeren. Verder moet je ook de doelstelling definiëren. Als je mensen meteen wil overtuigen om tot een bepaalde actie over te gaan, heb je krachtige kleuren nodig. Zoek je naar vertrouwensbanden die jaren blijven duren, dan zijn zachte kleuren een betere keuze.

Lees het volledige artikel 'Wat zegt kleur in een logo'.

Wat heeft een logo nodig?

Kortom, een logo straalt alles uit voor je bedrijf of organisatie. Het is uniek. Er zijn veel verschillende mogelijkheden om een goed logo te ontwerpen, waaronder kleur en soort belangrijke aspecten zijn.

Lees het volledige artikel 'Wat heeft een logo nodig?'.

Eén van de meest opvallende dingen aan het logo van een bedrijf zijn de kleuren die hierin voorkomen. Deze zijn echter niet zomaar gekozen: achter iedere kleur zit een betekenis. Welke kleur belangrijk is om te gebruiken in jouw logo is afhankelijk van je doelgroep en wat je wilt uitstralen met je logo bij die doelgroep.

Lees het volledige artikel 'Welke kleuren zijn goed in een logo?'. 

Natuurlijk maakt het verschil of je donkergroen of juist frisgroen gebruikt. Je zult zelf al wel aanvoelen dat frisgroen een jeugdiger effect heeft en zelfs vrolijk maakt. Ben je een gedegen bedrijf en wil je toch wel graag formeler overkomen dan kan de keuze voor donkergroen de juiste zijn.

Lees het volledige artikel 'Waar staat groen voor in een logo?'.

Blauw wordt gezien als een kleur die kalmeert. Zakelijk gezien kan je zeggen dat blauw dan ook een heel fijne kleur is. Bedrijven die erbij gebaat zijn om betrouwbaar over te komen maken vaak dankbaar gebruik van de kleur blauw.

Lees het volledige artikel "Wat betekent blauw in een logo?'.

Welke kleuren passen bij elkaar als je een logo maakt?

Kleuren vertellen mensen (vaak onbewust) van alles. Zo zal een bedrijf wat de kleur groen gebruikt, in eerste instantie als een bedrijf wat met de natuur te maken heeft weggezet worden. Een bedrijf met de kleur roze kan onbewust als vrouwelijk aanvoelen. Natuurlijk is een logo met meerdere kleuren erg mooi. Maar welke combinaties kan je dan gebruiken? We geven een aantal voorbeelden: blauw en wit, groen en blauw, geel en zwart, geel en oranje, wit en zwart, goud en zwart, ...

Lees het volledige artikel 'Welke kleuren passen bij elkaar als je een logo maakt?'.

Waarom zou je succes willen benadrukken in je logo? Natuurlijk is dat van belang als jij een bedrijf runt wat zorgt voor het succes van anderen. Of als je gewoon wilt laten zien dat jouw bedrijf zelf een succesvol bedrijf is. Oranje en rood staan voor succes, maar ook een combinatie van kleuren kan hiervoor zorgen.

Lees het volledige artikel 'Welke kleur staat voor succes in een logo?'.

Bij het kiezen van de juiste kleuren voor jouw bedrijfslogo sta je bij een aantal zaken stil. Zo is het belangrijk om te kijken welke kleur aansluit bij jouw industrie, wat jij uit wilt stralen, wat past bij het imago van je bedrijf en welke kleuren het beste aansluiten bij jouw doelgroep. Hoe grijp je echt de aandacht van je potentiële klanten?

Lees het volledige artikel 'Welke kleuren kiezen voor bedrijfslogo?'

Vrijwel alle grafische designbureaus, ontwerpers en slimme doe-het-zelvers kiezen voor het bestandsformaat PNG. PNG-bestanden hebben namelijk enkele interessante voordelen, die ze ideaal maken voor online gebruik. Voor overig gebruik zoals drukwerk gebruik je beter andere bestanden zoals bijvoorbeeld pdf.

Lees het volledige artikel 'Wat is het formaat van een logo?'.

Welk logo bestand naar de drukker?

De drukker vraagt doorgaans om een logobestand in PDF, JPG of AI. PDF kan met diverse programma's geopend worden, waaronder Adobe Reader en design software van Adobe zoals Photoshop, Illustrator en InDesign. Een logobestand in PDF dat is gemaakt met Illustrator of InDesign, is schaalbaar zonder kwaliteitsverlies.

Lees het volledige artikel 'Welk logo bestand naar de drukker?'.

Wat is een goede huisstijl?

Als je een mooie onderneming wilt opzetten, zul je je creativiteit op een gegeven moment moeten aanwenden: hoe wil je eruitzien in de markt? Huisstijl is een essentieel en effectief marketingmiddel. Een goede huisstijl is het samenbrengen van je doelgroep, hun behoefte en jouw klantkennis in je huisstijl.

Lees het volledige artikel 'Wat is een goede huisstijl?'.

Hoe kies je een huisstijl?

De huisstijl van jouw bedrijf is hét visitekaartje naar buiten toe. Naast een treffend logo en een pakkende bedrijfsnaam verzinnen, zijn er nog meer aspecten die om de hoek komen kijken bij het opstellen van je eigen huisstijl: kleuren doen meer dan je denkt, een slogan kan wonderen doen en typografie beïnvloed de look & feel.

Lees het volledige artikel 'Hoe kies je een huisstijl?'.

Wat komt er kijken bij een nieuwe huisstijl?

Een huisstijl is hét middel om de identiteit van je bedrijf te versterken. Het is echter wel belangrijk dat je de juiste boodschap weergeeft en dat je je duidelijk van de concurrentie onderscheidt.

Lees het volledige artikel 'Wat komt er kijken bij een nieuwe huisstijl?'.

Wat kost het ontwerpen van een huisstijl?

Iemand inhuren om jouw huisstijl te laten ontwerpen neemt een kostenpost met zich mee. Weten hoeveel je kwijt bent valt niet altijd mee. Veel ontwerpers schermen met termen als maatwerk (en zijn dan vaak de ontwerpers uit de duurdere categorie) of juist dat ze goedkoop zijn. Maar wat is goedkoop en hoe hoog liggen de prijzen als ze het over maatwerk hebben? Want exacte prijzen kom je bijna nooit tegen. Grofweg kan je ervan uit gaan dat prijzen schommelen tussen 500 en 1500 euro.

Lees het volledige artikel 'Wat kost het ontwerpen van een huisstijl?'.

 

Wil jij een logo laten ontwerpen?

Contacteer mij dan vrijblijvend. Ik beantwoord met plezier al je vragen.

Mijn werkwijze?

  1. We bespreken je wensen via mail, telefoon of tijdens een video meeting. Ik luister naar het verhaal van je bedrijf en samen ontwerpen we een logo dat een positieve impact heeft op je doelgroep. Je krijgt vervolgens een prijsofferte op maat.
  2. Zodra je mijn prijsvoorstel bevestigd, ga ik aan het werk voor jou. Meestal ontvang je binnen 10 werkdagen de eerste concepten waar je je favoriet ontwerp uit mag kiezen. Dit design wordt vervolgens van A tot Z afgewerkt.
  3. Na je definitieve akkoord, maak ik de logo bestanden aan (EPS, SVG, PDF, JPG, PNG, …). Na betaling van de factuur is het logo jouw eigendom en ontvang je alle bestanden.

Wil je naast een logo ook een vaste contactpersoon voor andere grafisch ontwerp zoals een visitekaartje, brochure, flyer, folder of ander grafisch design?

Ik sta klaar om je ook daar met plezier mee verder te helpen.

Voor wie werk ik?

Omdat ik 3-talig ben (Nederlands, Frans en Engels) en ik steeds vanop afstand werk, werk ik voor zakelijke klanten in België, Nederland en Luxemburg.

Logo ontwerper
Freelance logo creator