Waarom is de kleur van een logo zo belangrijk?
De kleur van een logo is belangrijk omdat het de gemoedstoestand van een potentiële klant kan beïnvloeden.
Afhankelijk van je doelgroep en wat je wil bereiken, kies je de juiste kleur:
je wilt bv. rust uitstralen, je wilt succes uitstralen, je wilt het ecologische aspect benadrukken, je wilt aanzetten tot aankoop voor je winkel, etctera.
Een logo is tevens het visitekaartje van je bedrijf. Het is het eerste wat (potentiële) klanten te zien krijgen en je wilt er dan ook alles aan doen om een uitstekende eerste indruk te maken.
Bij een logo ontwerp is de kleurkeuze zeer essentieel. Tijdens het opstellen van je logo moet je de kleur dus zorgvuldig uitkiezen.
Hieronder geven we je een overzicht van enkele kleuren die je kan gebruiken.
Een rood logo
Elke kleur wordt met een bepaald gevoel geassocieerd.
Rood is een sterke kleur die energie en passie oproept.
De rode kleur trekt de aandacht meteen naar zich toe en duwt de klanten naar een bepaalde actie.
Pas wel goed op, onder sommige omstandigheden is rood té krachtig en kies je beter voor een zachte en warme tint.
Verrassend genoeg roept rood ook een hongergevoel op. Deze kleur zie je dan ook in de meeste logo’s van fastfoodketens terug.
Een geel logo
Geel is een warme kleur die vreugde en geluk uitstraalt.
Net zoals rood is geel een erg krachtige kleur.
Als je geel in je logo wil verwerken, moet je goed oppassen dat je niet overdrijft. Te veel geel is vermoeiend en komt zwaar over.
Gele logo’s zijn ideaal voor vrolijke merken.
Bovendien kan je met geel leuke contrasten creëren, waardoor je bedrijf meteen in het oog springt.
Een groen logo
Groen wordt wel eens als de gulden middenweg beschouwd.
Deze kleur combineert een frisse natuurlijke uitstraling met een sportieve, gezonde en ecologische kant.
Groen is niet zo krachtig als rood, minder agressief dan geel en verrassender dan blauw.
Een groen logo zorgt voor een bepaalde harmonie en is een erg veilige keuze.
Bovendien wordt deze kleur meteen geassocieerd met gezonde producten en zie je een groen logo dan ook vaak opduiken bij bedrijven die met duurzaamheid bezig zijn.
Een oranje logo
Oranje ligt tussen rood en geel.
Je zou denken dat deze kleur de sterke en energieke connotaties van deze kleuren combineert, maar niet is minder waar.
Oranje logo’s zijn gezellig en optimistisch.
De oranje kleur heeft een jonge en enthousiaste uitstraling (ideaal als je ‘betaalbaarheid wilt uitstralen).
Een blauw logo
Blauwe logo’s zie je overal.
Blauw is een stabiele kleur die voor vertrouwen staat.
Een blauw logo wordt voornamelijk gebruikt door bedrijven die al naamsbekendheid opgebouwd hebben. Denk maar aan Pepsi, Skype of Walmart.
Deze bekende ondernemingen zijn niet op zoek naar klanten die een eenmalige aankoop uitvoeren. Ze willen echter een vertrouwensband opbouwen waar ze jarenlang van kunnen profiteren.
Voor nieuwere bedrijven wordt een blauw logo dan ook eerder afgeraden.
Een paars of een grijs logo
Ten slotte kan je ook voor een paars of een grijs logo kiezen.
Paars is een kleur die met magie en spiritualiteit in verband gebracht wordt. Ook rijkdom wordt met paars in verband gebracht.
Logo ontwerpers van luxeproducten maken daarom wel eens gebruik van een paars logo.
Grijs is tenslotte een basiskleur die vaak ter versterking van de andere kleuren ingezet.
Grijze logo’s zijn eerder zeldzaam.
Kies de kleur op basis van je doel en je doelgroep
Voor je de kleur van je logo uitkiest, moet je je doelgroep duidelijk bepalen.
Een doelgroep die voornamelijk uit ouderen en gepensioneerden bestaat, reageert namelijk anders op het logo dan een groep enthousiaste jongeren.
Verder moet je ook de doelstelling definiëren. Als je mensen meteen wil overtuigen om tot een bepaalde actie over te gaan, heb je krachtige kleuren nodig.
Zoek je naar vertrouwensbanden die jaren blijven duren, dan zijn zachte kleuren een betere keuze.
Wil jij een logo laten maken?
Contacteer mij dan vrijblijvend. Ik beantwoord met plezier al je vragen.
Mijn werkwijze?
- We bespreken je wensen via mail, telefoon of tijdens een video meeting. Ik luister naar het verhaal van je bedrijf en samen ontwerpen we een logo dat een positieve impact heeft op je doelgroep. Je krijgt vervolgens een prijsofferte op maat.
- Zodra je mijn prijsvoorstel bevestigd, ga ik aan het werk voor jou. Meestal ontvang je binnen 10 werkdagen de eerste concepten waar je je favoriet ontwerp uit mag kiezen. Dit design wordt vervolgens van A tot Z afgewerkt.
- Na je definitieve akkoord, maak ik de logo bestanden aan (EPS, SVG, PDF, JPG, PNG, …). Na betaling van de factuur is het logo jouw eigendom en ontvang je alle bestanden.
Wil je naast een logo ook nog andere zaken laten ontwerpen zoals een visitekaartje, brochure, flyer, folder of ander grafisch design?
Ik sta klaar om je ook daar met plezier mee verder te helpen.
Voor wie werk ik?
Omdat ik 3-talig ben (Nederlands, Frans en Engels) en ik steeds vanop afstand werk, werk ik voor zakelijke klanten in België, Nederland en Luxemburg.
Gerelateerde artikelen
- Wat heeft een logo nodig?
- Welke kleuren zijn goed in een logo?
- Waar staat groen voor in een logo?
- Wat betekent blauw in een logo?
- Welke kleuren passen bij elkaar als je een logo maakt?
- Welke kleur staat voor succes in een logo?
- Welke kleuren kiezen voor bedrijfslogo?
- Wat is het formaat van een logo?
- Welk logo bestand naar de drukker?
- Wat is een goede huisstijl?
- Hoe kies je een huisstijl?
- Wat komt er kijken bij een nieuwe huisstijl?
- Wat kost het ontwerpen van een huisstijl?