Wat moet er allemaal in een presentatie

Wat moet er allemaal in een presentatie

Wat moet er allemaal in een presentatie?

Een presentatie houden: het is iets wat veel mensen doen.

Niet iedereen beseft echter wat er komt kijken bij het geven van een goede PowerPoint presentatie.

Waar moet een goede presentatie aan voldoen? En waar moet je als spreker allemaal op letten, in je voorbereiding en tijdens de presentatie?

We geven je een aantal handreikingen voor een presentatie die het doel bereikt dat jij voor ogen hebt.

Het doel bepalen

Alles staat of valt met het doel van jouw presentatie?

Heeft hij een commerciële bedoeling, door interesse te wekken voor jouw aanbod en dus nieuwe klanten enthousiast te maken?

Dan moet jouw presentatie immers heel anders in elkaar steken dan wanneer je alleen wil informeren, zonder beoogd commercieel doel.

Bedenk dus van tevoren wat je wil bereiken met jouw presentatie. En daarbij geldt: hoe concreter, hoe beter.

Interessant van begin tot eind

Het is een kunst die lang niet iedereen in de vingers heeft: een écht interessante presentatie houden.

Verplaats je in die ander. Vind diegene wat jij wel vertelt wel zo boeiend?

Als mensen in de zaal naar hun smartphone grijpen of beginnen te gapen en om zich heen kijken, is het vaak al te laat: je verliest de aandacht.

Het is ook simpelweg zo dat niet elk onderwerp even makkelijk is om boeiend te brengen, afhankelijk van wie jouw publiek is natuurlijk.

Wat het altijd goed doet, zijn voorbeelden uit de praktijk. Die vergroten het inlevingsvermogen van de luisteraar.

Een beetje humor kan het goed doen, maar wees er wel zuinig mee.

Opbouw

Uiteraard kies je voor een bepaalde opbouw in jouw presentatie.

Je zorgt voor een pakkende inleiding.

Liefst zorgt die ervoor dat mensen op het puntje van hun stoel gaan zitten: dit willen ze horen!

Geef alvast wat hints, over wat je gaat behandelen.

Daarna komt het middenstuk: daarin bevindt zich de kern van jouw betoog.

Hier vertel je wat mensen willen horen, waarvoor ze naar jouw presentatie zijn gekomen.

Je rondt jouw spreektijd af met een passend slot.

Liefst geef je jouw luisteraars iets mee. Iets om over na te denken. Je zorgt er voor dat je ze op de één of andere manier prikkelt.

Natuurlijk geeft je ze ook de kans om vragen te stellen.

Tijdsduur

Experts en ervaringsdeskundigen weten ontzettend veel. Ze kunnen er uren over praten. Niet doen.

Elk mens heeft een beperkte spanningsboog.

Over het algemeen wordt aangenomen dat een presentatie maximaal 20 tot 30 minuten mag duren.

Maak jij jouw spreektijd langer, dan is de kans groot dat mensen afhaken, of dat het zelfs rumoerig wordt in de zaal.

Houd liever een goede, pakkende presentatie van 20 minuten waarin je mensen echt boeit, dan eentje van 40 minuten waarin halverwege de aandacht van jouw publiek weg is.

Foto’s, grafieken, schema’s

Maar het is ook goed om jouw luisteraars af en toe op adem te laten komen.

Iedereen heeft een bepaalde verwerkingstijd nodig.

Speel ook een beetje met je stem, met intonatie en met spreektempo. Je moet vooral niet monotoon overkomen.

Er zijn ook allerlei manieren om je presentatie ‘op te leuken’.

Een foto kan je verhaal goed ondersteunen. Dat geldt ook voor een tekening, grafiek of een uitgewerkt schema.

Het publiek krijgt dan meer vat op wat je precies wil vertellen, waar je heen wil.

Door zelf een vraag te stellen aan je toehoorders maak je je presentatie interactief. Je laat je luisteraars nadenken.

Testpubliek

Houd je presentatie eerst voor een aantal mensen die je kent.

Mensen die ook kritisch durven zijn.

Het helpt jou om je presentatie bij te schaven. En natuurlijk is het een goede test voor jezelf.

Misschien hoor je al pratende dat je de nadruk ergens anders moet leggen of dat je de volgorde van de behandelde onderwerpen moet veranderen.

Wil jij een PowerPoint laten maken?

Contacteer mij dan vrijblijvend. Ik beantwoord met plezier al je vragen.

Mijn werkwijze?

  1. We bespreken je wensen via mail, telefoon of tijdens een video meeting. Ik luister naar het verhaal van je bedrijf en samen ontwerpen we een PowerPoint presentatie dat een positieve impact heeft op je doelgroep. Je krijgt vervolgens een prijsofferte op maat.
  2. Zodra je mijn prijsvoorstel bevestigd, ga ik aan het werk voor jou binnen de afgesproken termijn.

Wil je naast een PPT ook een vaste contactpersoon voor andere grafisch ontwerp zoals een visitekaartje, brochure, flyer, folder of ander grafisch design?

Ik sta klaar om je ook daar met plezier mee verder te helpen.

Voor wie werk ik?

Omdat ik 3-talig ben (Nederlands, Frans en Engels) en ik steeds vanop afstand werk, werk ik voor zakelijke klanten in BelgiëNederland en Luxemburg.