Hoe kies je een huisstijl

Hoe kies je een huisstijl

Hoe kies je een huisstijl voor jouw bedrijf?

Iedere ondernemer die een eigen onderneming opstart, als zelfstandige of met personeel in dienst, moet de beschikking hebben over een eigen huisstijl.

De huisstijl van jouw bedrijf is hét visitekaartje naar buiten toe.

Naast een treffend logo en een pakkende bedrijfsnaam verzinnen, zijn er nog meer aspecten die om de hoek komen kijken bij het opstellen van je eigen huisstijl.

In dit artikel leggen we uit hoe je op een professionele en slimme manier kunt bepalen hoe je je huisstijl vormgeeft.

Profiteer van onze adviezen en kies voor een strakke, opvallende en gedegen huisstijl die recht doet aan jouw onderneming!

1. Kleuren doen meer dan je denkt

Een van de belangrijkste aspecten bij het ontwerpen van een goede huisstijl, zijn de kleuren waar je voor kiest.

Een of meer kleuren vormen de basis van elke moderne huisstijl.

Belangrijk om je te realiseren, is het feit dat kleuren visueel en gevoelsmatig veel met mensen doen.

Kleuren doen iets met het gevoel en de gedachten van je doelgroep. Z

o vallen felle kleuren bijvoorbeeld goed op. Dus wil je visueel de aandacht trekken, kies dan voor (een) opvallende en felle kleur(en).

Een kleur als rood straalt warmte en genegenheid uit, terwijl blauw betrouwbaarheid symboliseert.

Je kunt de gekozen kleuren ook afstemmen op de economische sector waarin je actief bent.

Groen is bijvoorbeeld een goede keuze als je in de tuinbouw actief bent, terwijl neutralere kleuren als wit, zwart, grijs of donkerblauw weer beter bij een garage passen.

2. Een slogan kan wonderen doen

Een goede slogan of een treffend bedrijfsmotto zien we in veel huisstijlen van bedrijven ook vaak terugkomen.

Doeltreffende slogans of slagzinnen hebben enkele gemeenschappelijke kenmerken, die ervoor zorgen dat ze krachtig zijn.

In principe hoort een bedrijfsslogan kort te zijn.

Verder zit er in de betere bedrijfsmotto’s een humoristische of daadkrachtige boodschap.

Ten slotte is rijm kenmerkend voor veel bedrijfsslogans. Door te kiezen voor een slogan die rijmt, zorg je ervoor dat mensen jouw bedrijfsmotto beter onthouden.

Is je slogan gewoon echt grappig? Dan heb je kans dat betrokkenen jouw slogan en logo gaan delen met anderen.

Je maakt dan slim, voordelig en efficiënt een hoop extra p.r. voor je eigen start-up.

3. De betere logo’s zijn simpel én doeltreffend

Een goed logo ontwerpen is essentieel. Typerend voor mooie logo’s die het goed doen, zo is gebleken uit onderzoeken, is dat ze eenvoudig van vorm zijn.

Juist door een simpele en herkenbare vorm zijn logo’s succesvol en doeltreffend.

Denk maar eens aan de eenvoudige logo’s van groter merken als Nike, HP of Google.

De logo’s van deze mondiale topbedrijven zijn vrij simpel qua ontwerp, maar zijn tegelijk zeer herkenbaar voor de massa.

4. Lettertype en lettergrootte: besteed aandacht aan de typografie

Bepalend voor de looks en feeling van jouw huisstijl is natuurlijk ook het lettertype dat je gebruikt, evenals de lettergrootte.

Wat je kiest voor jouw huisstijl ontwerp is natuurlijk afhankelijk van je eigen wensen en ideeën.

De keuze qua lettertypes is enorm groot.

Wil je professioneel overkomen? Kies dan niet voor een jolige, maar voor een strakke en moderne lettervorm.

Hoe langer je bedrijfsnaam is, des te belangrijker is om de lettergrootte die je gebruikt hier op aan te passen.

Maar kies hoe dan ook niet voor een te klein lettertype, want jouw huisstijl moet uiteraard wel goed leesbaar en zichtbaar zijn!

5. Zelf ontwerpen of een reclamebureau inschakelen?

Denk ten slotte goed na over de vraag of je zelf je huisstijl gaat ontwerpen of, dat kan ook, je hiervoor een freelance huisstijl ontwerper of grafisch designer inschakelt.

Zelf ontwikkelen is voordeliger, maar de huisstijl door een gespecialiseerd bedrijf laten maken levert meestal de mooiste resultaten op!

Wil jij een logo laten maken?

Contacteer mij dan vrijblijvend. Ik beantwoord met plezier al je vragen.

Mijn werkwijze?

  1. We bespreken je wensen via mail, telefoon of tijdens een video meeting. Ik luister naar het verhaal van je bedrijf en samen ontwerpen we een logo dat een positieve impact heeft op je doelgroep. Je krijgt vervolgens een prijsofferte op maat.
  2. Zodra je mijn prijsvoorstel bevestigd, ga ik aan het werk voor jou. Meestal ontvang je binnen 10 werkdagen de eerste concepten waar je je favoriet ontwerp uit mag kiezen. Dit design wordt vervolgens van A tot Z afgewerkt.
  3. Na je definitieve akkoord, maak ik de logo bestanden aan (EPS, SVG, PDF, JPG, PNG, …). Na betaling van de factuur is het logo jouw eigendom en ontvang je alle bestanden.

Wil je naast een logo ook nog andere zaken laten ontwerpen zoals een visitekaartje, brochure, flyer, folder of ander grafisch design?

Ik sta klaar om je ook daar met plezier mee verder te helpen.

Voor wie werk ik?

Omdat ik 3-talig ben (Nederlands, Frans en Engels) en ik steeds vanop afstand werk, werk ik voor zakelijke klanten in BelgiëNederland en Luxemburg.